28 oktober 2009

Halloween Cupcakes

Håller första mötet för mitt nya Sales Support -team imorgon och eftersom de tagit emot de nya uppgifterna (= Online-stöd) så positivt och jobbat bra, ville jag baka nånting gott åt dem:) Eftersom det är Halloween nu på veckoslutet tyckte jag att det skulle passa bra med nånting i Halloween tema så gjorde Halloween Cupcakes (elller muffins som det heter på svenska).

Köpte för ett tag sen en muffinsbok, "Maistuvat Muffinit", i den hittade jag ett recept som jag modifierade lite (ville ha chokladmuffins så bytte ut en del av mjölet mot kakaopulver). Glasyren tog jag från ett recept jag hittade på nätet. Karamellfärgen till glasyren köpte jag från apoteket men eftersom det inte fanns orange, måste jag köpa både gul och röd färg.
Skulle ha velat göra spindelnät ovanpå den oranga glasyren så sökte svart glasryr i tub både i Stocka, Prisma och Cittaren, men ingen av dem hade sån. Det fick därför bli lakritsströssel istället.

Smakade lite på en och tyckte att dom blev riktigt bra, här är receptet ifall du nångång vill testa att göra såna eller sen bara helt vanliga persikamuffins:

Halloween Cupcakes med persika (18 st)
150 g vetemjöl
3 msk kakaopulver
2 msk bakpulver
10 skivor persikaskivor på burk (skär i små bitar)
175 g mjukt smör
175 g socker
2 stora ägg
2 msk persikasaft

Glasyr
100 g cream cheese
350 g florsocker
4 msk margarin
karamellfärg

1. Värm ugnet till 180 grader. och sätt 18 pappersformer på en plåt.
2. Blanda mjölet, kakaopulveret och bakpulvret.
3. Vispa margarinet och sockret pösigt. Tillsätt äggen ett åt gången och vispa kraftigt emellanåt. Tillsätt mjölblandningen, persikabitarna och -saften.
4. Fördela smeten i formarna och grädda cupcaksesna i ca 25 minuter.
5. Gör glasyren medan cupcakesena är i ugnen: vispa ost och margarin tills blandningen är mjuk och luftig. Tillsätt florsockret och karamellfärg (Obs! Lite åt gången, färgen är jättestark). Vispa alltsammans tills det är en mjuk kräm.
6. Låt muffinsarna svalna innan du brer på krämen
7. Dekorera med t.ex. lakritsströssel (eller svart glasyr om du hittar sån)

8. ENJOY!

Mina Halloween Cupcakes

Inga kommentarer: