26 oktober 2010

Hund som accessoar?

I septembernumret av Solo fanns en rolig artikel om att vara "Brat för en dag". I artikeln får man följa med hur en av Solos reportrar provar på hur det är att stylas, festa och bete sig som en stereotyp brat (för er som inte vet, så används ordet brat för att beskriva rikemansbarnen som festar på Stureplans klubbar). Tyckte att kapitlet "Accessoarhunden" var extra lustigt så vill nu dela med mig åt er:

Som brat måste jag givetvis ha en hund i min väska. Den ska vara liten och nätt och helst inte dregla så myket. Jag slår en signal till Svenska kennelklubben för att få rådgivning.
  - Hej, jag heter Monique. Jag ska köpa en hund och skulle helst villa ha en som framhäver mitt utseende. Jag har långt, böljande ljust hår och väldigt vackra blå ögon. Vilken sorts hund skulle passa mig?
  Kvinnan i andra ändan är dödsseriös.
  - Man kan inte gå efter utseende när man ska köpa hund. Man får kolla på vilka olika typ av behov respektive ras har och bedöma hur man som ägare kan leva upp till dem. Det beror på vilken typ av person du är.
  - Okej, jag är en väldigt social person som klubbar mycket. Vilken sorts hund kan leva upp till det?
  Kvinnan i andra ändan antar en sorts anklagande ton.
  - Det är faktiskt djur vi pratar om. Det du ska gå efter är exempelvis hur mycket motion hunden kräver och vilken typ av kost den behöver.
   - Jaha, för jag vill ha en som ska vara en accessoar. Den ska inte motionera så mycket. Vilken typ av hund passar att sitta i en väska?
  - Ingen hund! Kvinnans ton är nu ännu mer förebrådande men inte tillräckligt (jag vill att hon ska säja att jag inte borde ha hund överhuvudtaget) så jag fortsätter:
  - Och är de där hundarna verkligen rumsrena? Jag har en väldigt dyr och fin Mulberry-väska.
  - Ingen hund passar att sitta i en väska.
  - Alltså, vad har du för utbildning egentligen?
  - Jag är informatör på Svenska Kennelklubben.
  - Okej, tack så mycket.
  - Tack.
Man måste ändå säja att hon skötte sitt jobb bra. Jag får helt enkelt fortsätta på ett mer personligt plan, och letar upp en annons på Blocket.
  - Hej! Jag såg att du vill sälja en chihuahua.
  - Ja, det stämmer bra det. Tom är elva månader och jättego, säjer en trevlig dam.
  - Är han rumsren?
  - Javisst är han det...
  - Bra, för han ska sitta i min jättedyrra Mulberry -väska.
  - Eh... Hihi. (Nervöst fnitter). Vad menar du?
  - Ja, det vore ju inte direkt kul om han sket i min älsklingsväska, fortsätter jag.
  - Näe, det förstås, säjer den stackars damen.
  - Men passar han bra som accessoar? Kan Tom sitta still och så, fortsätter jag.
  - Nej, jag tycker faktiskt inte om att Tom ska sitta i en väska.
  - Okej, då är det ingenting för mig, tack i alla fall.
  - Tack

 En som verkar ha en chihuahua som accessoar
är Paris Hilton

Inga kommentarer: