8 juni 2010

Weekend i Amsterdam

Hade en härlig weekend i Amsterdam!

Träffade Sari på flygfältet och vi hann med en liten fika & och ett glas Fresita innan planet lyfte. Resan gick jättefort och vid 18-tiden landade vi i ett soligt Amsterdam. Judes plan hade landat lite tidigare, så hon väntade på oss vid baggageutlämningen.
Sari och jag på flyget
  Just innan landningen - Holland är verkligen ett platt land

Därifrån tog vi tåget in till stan (ca 5 min - mycket billigt (3,60 €) och bekvämt och promenerade de ca 600 m till vårt hotell Best Western Dam Square Inn. Vi fräschade upp oss och gick ut på stan för att hitta nånstans att äta. Det visade sig däremot inte vara så lätt...vi var inne både på en mexikansk restaurang (verkade lite skum) och en italiensk (trög betjäning) och var till slut så hungriga att det fick bli "första bästa"...vilken inte var särskilt bra. Beställde en pasta, som jag knappt åt alls (penne med hårda oskalade räkort i smaklös tomatsås) - Saris och Judes biffar var som tur lite bättre:) Det blev ännu en drink innan vi gick tillbaka till hotellet för att få en god natts sömn.

Våra tre sängar
Dam Square
En av de fina kanalerna

Kvällens matplats- mer en bar än en restaurang

Nästa morgon hade vi tidig väckning, åt morgonmål (var riktigt bra!) och gick ut på stan på en liten shopping spree. Vi gick in och ut i en massa butiker på shoppinggatan Kalverstraat men sist och slutligen köpte vi ganska lite: några enstaka plagg (köpte själv en skjorta) och Hawaianas flip flops för 9,95 €. Lunch åt vi ett jättebra ställe, La Place.
Volleyboll på Dam Square

Shoppinggatan Kalverstraat
 Inne på Desigual, härlig spansk butik
Salladsbaren på La Place
Min salladsportion (kostade 6,90 €!)

Då vi promenerat gatan till slut fortsatte vi till blomstermarnaden: till salu fanns bl.a. tulpanlökar, jättevackra buketter och cannabis (!).
Resten av eftermiddagen promenerade vi runt och såg bl.a. Amstel och en massa andra kanaler och besökte de (ö)kända Red Light District - kvarterena. Före vi gick tillbaka till hotellet besökte vi ännu Hollands "Stockmann", Bijenkorf. På hotellet fräschade vi snabbt upp oss och tog sen en spårvagn till Leiden Platz.  Vi satt ner oss på en terrass och drack Mojitos innan vi gick till Hard Rock Café (jag vet- lite fantasilöst, men hade hört bra om det av en arbetskompis) för att äta. Både maten (åt shrimp fajitas) och dryckerna (hallonmargaritas - en av de bästa drinkarna jag nånsin druckit!) var helt supergoda. Efter maten promerade vi omkring och satt en stund på en terrass, tillbaka på hotellet var vi vid två-tiden.
Det var massor med polttareporukkan på stan
Amstel
Red Light District (de två nedersta bilderna - man fick
egentligen inte fota där...)
Härliga Mojitos...
 ...och Hallonmargaritas "Raz Ritas"
Det var massor av folk ute på stan

Fast det blev lite sent steg vi igen upp ren vid 8-tiden, packade våra väskor och gick för att äta morgonmål. Efter det checkade vi ut och gick och leta efter en bra kanalbåt. Det tog ett tag innan vi hittade en som vi gillade (Canal Hopper) och hoppade ombord. Det var en Hop-on, Hop-off båt (=man kan hoppa av och på hur mycket man vill under en dag), där skepparen fungerade som guide. Vi åkte båda rutterna och såg en hel massa kanaler, fina byggnader, mysiga stadsdelar osv. Kan varmt rekommendera de här båtarna ifall man åker dit, mycket bättre än de stora turistbåtarna (pga den lilla storleken ryms båtarna oxå i de mindra kanalerna). Efter kanalåkturen shoppade vi ännu några timmar (bl.a. i härliga Desigual, där vi köpte rea-klänningar (Jude och jag) och en väska (Sari) innan det var dags att söka bagaget från hotellet och ta tåget till flygfältet.
Cykelparkering vid järnvägsstationen
Damrak - huvudgatan i Amsterdam
Rutterna
 Båten
Husbåtar
Det här muséet måst jag definitivt besöka
nästa gång
 Typiska hus
 "Seven Bridges"
På väg mot Finland

Amsterdam är en härlig stad och resan var på allt sätt lyckad. Intressant var det att se att det faktiskt finns "Coffeeshops" i nästan varje gatuhörn och cannabis säljs helt fritt bl.a. som plantor, i kex och i slickepinnar (!). En annan lite fachinerande grej är Red Light District med alla prostituerade, som står och säljer sig i skyltfönster...

Sari & Jude: tack massor för suveränt sällskap!