6 januari 2010

Trettondag

Idag är det Trettondag (eller Trettondag Jul, som den oxå kallas), dvs. det är tretton dagar sedan julafton. I Spanien har trettondagen, eller El día de los Reyes magos (=de tre vise männens dag) som den heter där, en mycket större betydelse eftersom de spanska barnen får sina julklappar först då (egentligen redan på kvällen den 5 januari). Här hos oss betyder den för de flesta främst en ledig dag, vilket inte är så illa det heller:) Det som e lite lessamt, iallafall för julälskare som mig, är att julen småningom måste "kastas ut". Den del av julen som jag och Sakke konkret kastar ut idag är julgranen (som verkligen sett sina bästa dagar), resten håller vi nog ända till Tjugondedag jul (eller Tjugondag Knut), dvs. tom den 13 januari då julen som senast skall dansas ut ("Tjugondag Knut dansas julen ut").

Sakke är och remppar en kämppä med pappa så är helt för mig själv. Tänkte ta och kolla på de senaste avsnitten av Paradise HotelTV6, läsa lite på Elsas mode (jättebra bok skriven av Sofi Fahrman) och sen ska jag gå på spinning kl 14. Klockan 16 ska vi och äta till mina föräldrar och på kvällen ska vi gå och se "It's Complicated" i Iso Omena här bredvid. Ha en riktigt bra Trettondag!



Vår tidiagre så fina julgran utan pynt och (nästan alla) barr

Inga kommentarer: